Nederlands
Vakdidactisch Onderzoek Nederlands in de Klas: VONK!
“Erg fijne en inspirerende sessies!” “Het is erg fijn om te leren van mensen die volledig in een onderwerp zitten.” Het was na afloop van de VONK inspiratiemiddag goed om te horen dat we ons doel bereikt hadden: docenten Nederlands uit het voortgezet onderwijs inspireren met ons lesmateriaal. Docenten van zo’n 65 scholen deden individueel of in sectieverband mee.
De VONK inspiratiemiddag is een initiatief van een groep docent-onderzoekers met een Dudoc-Alfa-beurs. Samen met enkele collega-docent-onderzoekers gaven we afgelopen 5 oktober dertien online workshops voor docenten uit heel Nederland: van Leeuwarden tot Oss en van Vlissingen tot Winschoten. In de workshops stond ons onderzoek, en dan met name de praktische toepasbaarheid daarvan, centraal. Van creatief schrijven en redeneren over grammatica tot dieper lezen; het hele spectrum van het schoolvak kwam aan bod.
De 395 deelnemers die zich hadden aangemeld ontvingen van tevoren een zogenaamde verwenbox met lesmateriaal, vakgerichte literatuur, een congresbundel en een aantal versnaperingen. Wij zagen deze middag namelijk als een cadeautje aan onze collega’s. Onze onderzoeken zijn er om de lespraktijk te verbeteren en daar hebben we de docenten absoluut bij nodig. Om die reden is het door ons ontwikkelde lesmateriaal voor iedereen toegankelijk via de VONK-website.
In samenwerking met het Meesterschapsteam Nederlands en de Werkgroep Onderwijs en Didactiek Nederlands van Levende Talen, en met dank aan Anéla hebben we deze middag een brug geslagen tussen wetenschap en onderwijs. Wij hopen dat deze brug een stevig fundament krijgt en lang in gebruik zal blijven.
Lieke Holdinga, Renate van Keulen, Gijs Leenders, Patrick Rooijackers, Jeroen Steenbakkers, Moniek Vis, Astrid van Winden
Geef een reactie