Nieuws
“Toppers, die leraren die onderzoeken!”
De promovendi van het Dudoc-Alfa programma zijn 1,5 jaar op weg. Op zaterdag 9 april vertelden 12 van hen aan hun collega-leraren(opleiders), hun begeleiders, vakdidactische onderzoekers, en andere genodigden over de vorderingen met hun promotieprojecten.
De dag begon met een inleiding van Theo Douma, waarin hij de mogelijkheden en perspectieven voor toekomstig onderwijs verkende n.a.v. het advies van het Platform Onderwijs2032. Van zijn uitnodiging aan de aanwezigen om tijdens zijn beschouwing vragen te stellen werd goed gebruik gemaakt, waardoor ook op deze Dudoc-Alfa dag een levendige discussie ontstond over dit actuele onderwerp.
Vervolgens schetsten de promovendi steeds in groepjes van drie kort de stand van zaken rond hun eigen onderzoek:
Ik kwam, ik schreef, ik las, ik herschreef, ik overwon
Taalvaardiger door taalbewustzijn in vreemde taal- en literatuuronderzoek
Sebastiaan, Leslie en Jasmijn nemen u mee in de Moderne Vreemde Talen-les
Hoe kijk je in het hoofd van een leerling?
Maar het ging in de sessies niet alleen om de vorderingen van het eigen project. Opnieuw werd duidelijk dat de verschillende promotieprojecten binnen het Dudoc-Alfa programma goed gekoppeld kunnen worden rond gezamenlijke thema’s: reflectie en contextualisatie, revisie, het vergroten van taalbewustzijn, doeltaalgebruik, grammatica- en literatuuronderwijs, denkprocessen van leerlingen.
Dat de presentatiesessies, maar vooral ook de Dudoccers zelf, inspirerend zijn, bleek uit de reacties van de bezoekers op de vraag Welk nieuw inzicht heeft de Dudoc-presentatiedag u opgeleverd? Hieronder een greep uit de reacties, hier kunt u er nog meer vinden.
“Dat de overeenkomsten tussen geschiedenis en Nederlands en klassieke talen groter zijn dan ik dacht.”
“Prachtige nieuwe onderwijsvernieuwingen.”
“Er is meer samenhang tussen de schoolvakken te vinden als je je perspectief verandert.”
“Docenten kunnen hele relevante onderzoeksvragen stellen.”
“Wat een verrijking voor het onderwijsonderzoek.”
Geef een reactie