Over Vakdidactiek Geesteswetenschappen

Onder de noemer Vakdidactiek Geesteswetenschappen beogen drie programma’s het vakdidactisch onderzoek en onderwijs in de alfa- en gamma-vakken te versterken.

De geesteswetenschappen zijn van onschatbare waarde in onze samenleving. Studies over taal, cultuur, geschiedenis, kunst, filosofie, media, religiewetenschap: al deze disciplines zijn cruciaal bij het oplossen van complexe culturele vraagstukken in het verleden, heden en de toekomst. Ze zijn nauw verweven in het Nederlandse onderwijs, van basisschool tot hoger onderwijs. Het is van groot belang dat dit zo blijft, zodat ook nieuwe generaties leren om de wereld om ons heen te begrijpen. Om de kwaliteit van vakdidactisch onderzoek en onderwijs in de geesteswetenschappen te blijven verzekeren, draagt Vakdidactiek Geesteswetenschappen met drie programma’s bij aan de versterking hiervan. Zo wordt ingezet op het blijven ontwikkelen en verbeteren van de vakdidactiek in de alfa- en gamma-vakken.

De programma’s zijn erop gericht een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het voortgezet onderwijs, maar evenzo aan de programma’s van de lerarenopleidingen en het geesteswetenschappelijk onderzoek in brede zin.

De drie programma’s

Voor het programma Meesterschap in de vakdidactiek investeren acht universiteiten in Nederland gezamenlijk in vakdidactische meesters op verschillende deelterreinen (Geschiedenis, Cultuureducatie, Nederlands, Moderne Vreemde Talen, Klassieke Talen, en Levensbeschouwing en Religie). Hiermee streven ze ernaar om vakdidactiek in de geesteswetenschappen een impuls te geven, zowel in het onderzoek als in het onderwijs.

Het programma Postdoc VO GW biedt docenten de mogelijkheid om het lesgeven te combineren met een kleinschalig postdoctoraal onderzoeksproject in hun directe onderwijsomgeving.