Bijeenkomsten
Terugblik: Taalumnidag 2024
De tweejarige educatieve master aan de Universiteit Utrecht bestaat dit jaar twintig jaar. Samen met de Dag van de Leraar vormde dit een feestelijke aanleiding voor een alumnidag op zaterdag 5 oktober. Alle (oud-)studenten van de educatieve talenmasters en -minors van de UU waren welkom. De middag bood een boeiend programma en volop ruimte voor ontmoeting. We begonnen met een lekkere lunch en tijd voor de alumni om elkaar bij te praten. Alumnus Mustapha Esadik, de dagvoorzitter, opende samen met Rick de Graaff het programma door middel van een blik op de huidige inhoud van de master- en minorprogramma’s en het prachtige beroep dat eraan verbonden is. Daarna begon het inhoudelijke programma van de dag.
Luck van Leeuwen ging in gesprek met Doris Abitzsch en Els Stronks over de samenwerking tussen talendocenten en de UU in de vorm van projecten binnen het voortgezet onderwijs. Doris Abitzsch vertelde over het CEL-project Stolpersteine, waarbij almuna Marieke van Baarsen in een filmpje kort vertelde over de implementatie van dit project in haar eigen les. Els Stronks vertelde over het project Leesevolutie en bracht de relatie tussen onderwijsonderzoek en de dagelijkse praktijk van docenten onder de aandacht bij het publiek. Het tweede onderdeel van de dag was een panelgesprek geleid door Erwin Mantingh en Sarah Beeks met Gijs Leenders, Carolien van den Hazelkamp, Kristina Goodnight en Carolina de Groot. Allen zijn of waren promovendi en tegelijkertijd talendocent op het voortgezet onderwijs en ze vertelden over hun ervaringen en gaven tips over hoe je een promotietraject kan invullen binnen je baan als docent. Na een korte pauze was het podium voor David Roelofs, die een zelfgeschreven column voordroeg over de stem van de leraar. Het laatste programmaonderdeel omvatte een uitwisseling tussen talendocenten en aanwezige alumni. Onze alumni Kees van Ruremonde, Anna Talamoni Rahmat en Mayte Ibañez, en Sanne Schooten stonden klaar om met de aanwezigen in gesprek te gaan over hoe je als docent in beweging blijft en jezelf en je vak verder kunt ontwikkelen. Ze beantwoordden vragen als ‘wat is er als docent mogelijk buiten de klas?’, ‘hoe kan ik me binnen de vakvereniging inzetten voor mijn vak?’ en ‘hoe stimuleer je internationalisering?’. Mustapha Esadik sloot het programma kort af, waarna er ruimte was om na te borrelen. We kijken terug op een zeer geslaagde dag en hopen op een herhaling in de toekomst – 2029 lijkt ons een goed moment!
Geef een reactie