Nieuws
Immaterieel erfgoed in de educatieve praktijk
Studiemiddag – 11 maart, Nederlands Openluchtmuseum (Arnhem)
Op vrijdag 11 maart organiseert het Meesterschapsteam Cultuureducatie i.s.m. het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland een studiemiddag over immaterieel erfgoed in de educatieve praktijk. Erfgoed wordt traditioneel vaak geassocieerd met tastbare objecten. Toch omvat het begrip meer dan dat. Erfgoed gaat ook over verhalen, tradities, rituelen en ambachten. Steeds vaker wordt dan ook gewezen op de wisselwerking tussen ‘materiaal’ en ‘verhaal’. Immaterieel erfgoed, ook wel ‘levend erfgoed’ genoemd, sluit bovendien goed aan op recente ideeën over de actieve participatie van burgers in het bepalen van wat moet worden bewaard en doorgegeven aan volgende generaties – zoals bijvoorbeeld vastgelegd in het Europese Verdrag van Faro. Ook meer maatschappelijke doelen, zoals het bijdragen aan ecologisch bewustzijn, burgerschapsvorming en een inclusieve samenleving, spelen daarbij een rol.
Tijdens deze studiemiddag verkennen we de mogelijkheden van het educatief gebruik van immaterieel erfgoed. Hoe kun je dit soort erfgoed inzetten in het onderwijs of in het museum? Wat zijn daarbij de kansen en uitdagingen? En is het daadwerkelijk mogelijk om daarmee maatschappelijke doelen te realiseren? De studiemiddag is bedoeld voor docenten, professionals uit het erfgoedveld, vakdidactici, wetenschappelijk onderzoekers en andere geïnteresseerden in de thematiek van immaterieel erfgoed en educatie.
Deelname is gratis. Aanmelden kan via het inschrijfformulier op de website.
Sprekers: Wim Burggraaf (Rijksdienst voor Cultureel erfgoed / Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Karlijn Bruggeman (Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland), Marieke Zeeman en Annemarie de Regt (onderwijskundigen), Leanne Staugaard (Circuspunt), Gitta Paans (Nederlands Openluchtmuseum)
Bron afbeelding: Wikimedia Commons, FaceMePLS (adaptation) – CC BY 2.0 license
Geef een reactie