Studiemiddag Oral history en geschiedenisonderwijs
02-06-2017

Anders dan in Duitsland en de Angelsaksische landen heeft oral history in het Nederlandse geschiedenisonderwijs geen prominente plek (Huijgen en Holthuis 2016). Toch blijkt uit onderzoek dat oral history kan bijdragen aan historisch redeneren en leerlingen kan motiveren voor het vak geschiedenis. De doelstelling van deze middag is het uitwisselen van de ideeën over de bijdrage van oral history aan het geschiedenisonderwijs in Nederland, en het inventariseren van ervaringen en behoeften rond de didactiek van oral history.

Lisa Henke van de Universiteit Tuebingen zal een lezing verzorgen naar aanleiding van een experimentele studie naar de leeropbrengsten bij live en digitale ooggetuigenissen. Aansluitend zijn er lezingen van Elise Storck (ICLON), Norah Karrouche (UvA/Clariah), Marloes Hülsken (HAN) en Susan Hogervorst (OU), en een paneldiscussie over oral history en historisch redeneren met o.a. Arie Wilschut (HvA) en Tim Huijgen (RUG).

Deelname is gratis, aanmelden verplicht, via secretariaat@expertisecentrum-mmv.nl

Deze middag wordt georganiseerd door het Meesterschapsteam Geschiedenis, zie https://vakdidactiekgw.nl/paginavak/geschiedenis-algemene-info/

Programma

13.00   Welkom en inleiding – Susan Hogervorst (Open Universiteit en Meesterschapsteam Geschiedenis) en Marloes Hülsken (Hogeschool Arnhem Nijmegen)

13.15    Lezing van Lisa Henke

14.00   Marloes Hülsken –  Leeropbrengsten bij actieve oral history

14.30   Elise Storck – Opbrengsten van oral history binnen en buiten school

15.00   pauze

15.15   Susan Hogervorst – digitale oral history collecties: inzichten en mogelijkheden

15.45   Norah Karrouche – opslag en re-use van interviews door leerlingen

16.15   Panel over OH en historisch redeneren – Tim Huijgen, Elise Storck, Arie Wilschut en slotdiscussie. Moderator: Chiel vd Akker

 

(Locatie: Open Universiteit Utrecht – Vondellaan 2012)


Inschrijven